Benjamin Juhlin

Om det roliga i livet: dvs ekonomi och anarki

Tre korta

leave a comment »

Har glömt att länka till det pressmeddelande jag skrev om spökcyklar nyligen. Här är det. Att jag inte kunde påverka just denna fråga visade sig dock nyligen då den spökcykel som stod vid Slussen precis togs bort. Tråkigt. Vi behöver diskutera det problematiska i att man lägger 30 miljarder på en motorväg men struntar i cyklisters säkerhet.

Idag så skriver Jonas Lönnroth på DN Debatt att ”Utvecklingen går åt det håll som Karl Marx talade om”. Det är kul med lite ideologisk debatt och artikeln gör ett försök i att försvara varför Marx förutsägelse om att kapitalismen gräver sin egen grav inte uppfyllts än. Jag tycker inte att försvaret är jättetydligt, den nyfunna optimismen kring att arbetarna får mer makt, och dessutom förklarar artikelförfattaren inte varför revolution inträffade i exempelvis Ryssland.

Slutligen vill jag kommentera det förslag Folkpartiet i Sollentuna lägger om att införa ungdomsavtal som innebär att ungdomar skulle få lägre löner i syfte att minska ungdomsarbetslösheten. Det är självklart aspuckat, ungdomar är individer och ska behandlas som sådana. Allt det där har jag dock pratat jättemycket om här på bloggen, inte minst i min motion om att avskaffa rösträttsåldern. Däremot tänkte jag förtydliga att det är precis det här typen av förslag man ska vara emot. Jag har ingenting emot att kommuner skapar speciella avtal rörande kompetens, som säkert kan bero på erfarenhet (viktigt att komma ihåg att erfarenhet inte är synonymt med ålder), däremot bör inte kommuner ägna sig åt lönediskriminering. Om fackförbund vill göra det så tycker jag det är en annan sak, även om jag är tveksam till den höga formen av korporativism vi har i Sverige. Det är alltså viktigt att skilja på när stat eller kommun åldersdiskriminerar och när andra aktörer gör det, andra aktörer kan vi iallafall teoretiskt sett välja bort.

Written by Benjamin Juhlin

februari 6, 2012 den 15:41

Kommentera

