Benjamin Juhlin

Om det roliga i livet: dvs ekonomi och anarki

Partistyrelsens kommentar till att avskaffa rösträttsåldern

leave a comment »

För några dagar sedan fick jag hem häftet med alla motioner och proppar till MPs kongress i Umeå i maj. Jag ska förövrigt reppa Grön Ungdom där som kongressombud. I häftet fanns självklart min motion om att Avskaffa rösträttsåldern och partistyrelsens kommentar till motionen. De hade föreslagit ett avslag och motiverat det såhär:

”I vårt partiprogram har vi inskrivet att rösträttsåldern bör sänkas till 16 år. Skälen till detta är flera, och i grunden har MP länge varit positivt till att fler ges möjlighet att delta i den demokratiska procesen. Partistyrelsen medger att just 16 är en lika godtyckligt vald åldersgräns som de flesta andra, och att den inte sattes ännu lägre beror sannolikt åtminstone till viss del på att även vi i viss mån präglas av konservatism och osäkerhet inför tanken på att låta barn rösta. Samtidigt är det så att ett fullständigt avskaffande av åldersgränsen väcker betydligt fler frågor än en sänkning av den till 16, eller ens till 15, 13 eller 10. Hur ska exempelvis ett spädbarns rösträtt utövas? Partistyrelsen vill inte stänga dörren för motionärens förslag men anser att det behöver utredas mer grundligt. I alla händelser bör frågan åtminstone överlåtas att hanteras inom ramen för den pågående partiprogramsprocessen.”

Jag blev positivt överraskad av svaret då jag trodde att man skulle vara kylig till en sån här kontroversiell motion. I Grön Ungdom så var folk beredda att sträcka sig till en 15årsrösträtt medan PS svar säger 10 som en möjlig ålder. Att ens sätta en ålder tycker jag är djupt problematiskt men desto lägre man kan sätta åldern desto bättre.

Sedan kan jag tycka att jag besvarar de frågor om hur spädbarn rösta i stycke fem i min motion då jag skriver att:

”Andra säger att detta skulle vara praktiskt omöjligt. Barn som är så unga att de inte vet vad det är att rösta kan väl inte rösta? Nej, det är svårt rent tekniskt men det är inte heller meningen. Meningen är att barn ska rösta när de vill rösta och kunna delta i samhällsbyggandet när de känner för det; den möjligheten finns inte idag.”

Nåja. man kan inte få genomslag för alla sina argument direkt. Politik är att orka. Kampen för en avskaffad rösträttsålder fortsätter.

Written by Benjamin Juhlin

april 13, 2012 den 12:58

Publicerat i Ungdomar

Tagged with

Kommentera

