Benjamin Juhlin

Om det roliga i livet: dvs ekonomi och anarki

Ännu mer om rösträttsåldern

leave a comment »

Jag är imponerad över folk som ägnar hela sina liv åt en fråga utan att dö av tristess. Jag kände mig uttråkad redan innan artikeln om att avskaffa rösträttsåldern publicerades på Brännpunkt, sedan blev det en veckas debatt till där man måste upprepa alla argument eftersom ingen förstod dem. Något jag funderat lite över är hur skrämmande det är att folk tror att vi i Sverige har en demokratisyn som grundar sig på kompetens, samhällskunskapen i skolan borde handla om såna frågor istället för hur många riksdagsledamöter som sitter i riksdagen. Jaja.

Iallafall så tänkte jag i det här inlägget notera några roliga saker om frågan om att avskaffa rösträttsåldern.

Den första är det intressanta inlägg Johanna Sjödin skrev om vår debattartikel. Sjödin tycker att de argument vi väljer att besvara är lite enkla. Trots det tycker Sjödin att frågan är intressant och att det är bra att någon diskuterar detta. I ett stycke som jag personligen tycker mycket om sammanfattar Sjödin det motstånd som finns mot att avskaffa rösträttsåldern:

Det svåra med att argumentera för en sänkt eller avskaffad rösträttsålder är förstås att oviljan mot att göra unga delaktiga i politiken främst handlar om en känslomässig ovilja och den är svår att övertrumfa med några argument hur bra de än är. Samma svårigheter möter man när man försöker argumentera med rasister om varför rasism är fel. Politiker bör förstås försöka behandla sakfrågan, men det är svårt när motståndet mot att göra unga delaktiga i politiken ofta grundar sig i en generellt ovilja gentemot unga, vilket man om man är politiker inte kan ge uttryck för i offentliga sammanhang ostraffat.

Något annat som gjorde mig glad på temat Avskaffa rösträttsåldern var Piratpartiets nysläppta rapport Sakpolitiskt arbete. I det dokumentet så läggs många idéer fram, som ska diskuteras ännu mer som jag förstod det, och en av idéerna är ”[r]östrätt åt alla – från födseln”. En annan är tråkigt nog 15årsrösträttsålder men jag hoppas att Piratpartiet lyssnar på de argument som finns för att helt avskaffa rösträttsåldern.

Hoppas också att alla har läst det korta men fantastiska inlägg Micke skrev om  ”Karl Sigfrid och godiset”.

Written by Benjamin Juhlin

juni 5, 2012 den 12:11

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

