Benjamin Juhlin

Om det roliga i livet: dvs ekonomi och anarki

Dålig policys tyrrani

leave a comment »

I mitt förra blogginlägg jag skrev handlade det om en replik jag skrivit på en grej Jonas Paulsson skrivit om köttskatt. Nu har han besvarat mig. Paulsson har inte förstått vad jag menar eller vad en generell koldioxidskatt är. Bland annat så skriver han att ”En generell koldioxidskatt är en del av en ideal köttskatt” vilket det inte är. Det är omöjligt helt enkelt.

Nä. Köttskatt känns som inte en sån genomtänkt idé. Som jag förklarade i min ursprungliga replik så finns det ingen garanti alls för att köttskatten minskar utsläppen, de skulle till och med kunna öka av köttskatten.

Det finns dock något med dålig policy (reformer) som skrämmer mig och detta kallar jag ”dålig policys tyrrani”.

Ponera att vi har ett land. I det här landet har folk en sentimental känsla för en viss typ av policy som är grundad på irrationalitet. De bestämmer sig för att genomföra policy x för att stävja problem y. Men vad händer när policy x inte ger de resultat man trodde? De som analyserade policy x med en rationell ingång från början kommer att säga ”detta var vad vi väntade oss”. Men hur kommer de som stödjer policy x att reagera? De kommer att vilja att man genomför ännu mer av policy x ”problemet var att vi genomförde den för lite”, och om det inte funkar så blir det ännu mer och ännu mer. Det är vad jag kallar den dåliga policyns tyrrani. Att man försöker genomföra en dålig policy som inte funkar och när den inte funkar så genomför man ännu mer av den.

Written by Benjamin Juhlin

juli 1, 2012 den 09:31

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

