Benjamin Juhlin

Om det roliga i livet: dvs ekonomi och anarki

Hemma igen

leave a comment »

Nu är jag precis hemkommen från Almedalsveckan. Eller precis och precis, men jag har inte orkat blogga förräns nu. Det var som vanligt en fantastisk vecka. I år hade jag varit smart nog att inte vara där hela veckan, utan jag var enbart där måndag-fredag vilket kändes väldigt rimligt.

I princip alla evenemang jag var på kändes värda även om det är svårt att helt lyckas undvika de seminarium där särintressen sitter och lyfter fram sina egna intressen helt utan argument. Nåja.

Det som stack ut var Rohus seminarium om hemundervisning. Jäkligt seriöst men samtidigt sorgligt att folk tvingas fly Sverige för att få hemundervisning. Motståndet mot hemundervisning bygger på en myt om att alla religiösa skulle dra sina barn ur skolan, trots att i ett land som Usa är det bara 30% av hemundervisarna som undervisar hemma av religiösa skäl. Siffran skulle bli ännu lägre i Sverige antagligen. Detta är alltså det skrala motstånd som finns mot något som underbyggs av mänskliga rättigheter och forskning.

Miljöfesten som Miljöaktuellt anordnade var bra även i år.

Ratios forskarpub var nog en av de bästa arrangerade saker jag någonsin varit på i Almedalen. Minglet gick smidigt, det var olika stationer med forskare som forskat på olika saker och enda avbrottet var då Jens Spendrups skulle prata lite om öl.

Det enda som är tråkigt med Almedalen är partiledartalen, allt annat tycker jag blir roligare och roligare för varje år som går.

Written by Benjamin Juhlin

juli 11, 2012 den 09:12

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

