Benjamin Juhlin

Om det roliga i livet: dvs ekonomi och anarki

Det skulle inte återstå något annat än att avskaffa verkligheten

leave a comment »

Gränsfall. Texter från DDR. Så lyder titeln på den bok jag har framför mig just nu. Förutom att vara ett samtidsdokument av episka proportioner så är boken lysande rent litterärt sett. Det är svårt att förstå att en översättning kan vara så vacker, även om jag inte har en aning om den är nära orginalet. Vackert är det iallafall. Boken är ett antal texter som skrevs precis innan, under och efter DDRs fall.

På frågan om vad han skulle göra om han fick makten låter författaren Robert Musil sin hjälte svara: ”Det skulle inte återstå något annat än att avskaffa verkligheten.”

   Jag måste tillstå att jag länge ansåg denna mening vara ett kvickt infall, som jag skrattade hjärtligt åt. Jag kan inte skratta längre. Ty jag tvingades konstatera att konsten, som så ofta, var ett föregripande av verkligheten.

   Detta land regerades till för några veckor sedan av en man som hade avskaffat verkligheten. Följden var att flera av hans underlydande inte heller var skyldiga verkligheten något tack, och behandlade sitt område, sitt distrikt, sin stad och sitt företag som om det vore privategendom.

 

Written by Benjamin Juhlin

augusti 5, 2012 den 21:35

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

